Selvom det kan virke kompliseret og ligefrem skræmmende for nogen, er der nogle enkle ting, du kan gøre for at beskytte dig mod phishing:
Phishing er den svindelmetode, som flest folk bliver udsat for, og som flest folk kender til. Det er også en af de metoder, som har eksisteret længst. På trods af dette er svindelmetoden stadigvæk udbredt f.eks. kendt som Nigeriasvindel, der går ud på at franare godtroende folk deres penge via mail. Metoderne, der benyttes, er blevet langt mere avanserede, og det er blevet vanskeligere at afsløre, hvem der rent faktisk er afsender af mailen.
Måden hvorpå mailen er lavet på, gør det muligt for en computerkyndig person at forfalske afsenderadressen så det ligner, at du modtager en mail fra nogen, du stoler på. Dette kan f.eks. være Bank Norwegian, Posten, en offentlig myndighed eller din chef.
Phishing og bedrageriforsøg sker ikke udelukkende via mail. Det kan også ske via de apps, som man bruger til at sende beskeder med. Fremvæksten af de sociale medier har tilføjet flere platforme, som svindlere kan benytte sig af.
Nye tekniske metoder gør det muligt at forfalske telefonnummer for derved at forsøge at få dig til at trykke på links eller at opgive anden information via SMS’er. Denne type svindelforsøg kommer ofte fra et udenlandsk telefonnummer, men kan også komme fra et dansk nummer.
På samme måde som ved smishing benytter svindlere en metode for at forfalske nummeret, når de ringer til folk. På den måde kan det se ud som om at det f.eks. er Bank Norwegian eller politiet som ringer. Ved vishing vil du ofte blive spurgt om at udlevere information om dit NemID, andre koder eller personlig information.
Hvis svindlere får fat på disse oplysninger, kan de indgå aftaler på dine vegne, og svindle sig til store beløb. Hvis du modtager et telefonopkald fra et land, hvor du ikke venter at blive opringet fra, kan det være bedst ikke at tage telefonen.