Bank Norwegian har spurgt kunderne, hvad der er vigtigst at prioritere i bankens bæredygtighedsarbejde. Svarene viser klare forventninger fra bevidste forbrugere – og peger på centrale områder i forhold til at få kunderne til at foretage bæredygtige valg.
"Vi tolker svarene fra vores kunder som tegn på, at forbrugeradfærden i Norden er ved at ændre sig. Kunderne er meget engagerede i bæredygtighed, og de giver klart udtryk for, at bæredygtighed handler om mange forskellige aspekter – også udover klimaet. Når kunderne bliver spurgt, hvad de forventer af os, så prioriterer flertallet i alle landene informations- og datasikkerhed og bekæmpelse af økonomisk kriminalitet højest, men de forventer også, at vi leverer på social bæredygtighed og klima. Vi vil bruge svarene til at forbedre os og videreudvikle vores produkter og services. Det er netop digitale services som vores, som er en integreret del af folks daglige forbrug, som kan gøre en forskel", siger Melita Ringvold, chef for kommunikation og bæredygtighed i Bank Norwegian.
Undersøgelsen, som består af svar fra mere end 65.000 bankkunder i Norden – hvilket svarer til indbyggertallet i Randers og lidt til – blev gennemført i før jul. Kunderne blev spurgt til deres forventninger til en bæredygtig bank, og hvordan banken kan bidrage til, at kunderne kan handle mere bæredygtigt.
For mig er det vigtigt, at banken er bevidst om bæredygtighed i alt fra de interne forhold til den kundeorienterede virksomhed. Når det gælder interne forhold, er det en fordel, at banken er miljøcertificeret, at den arbejder målbevidst med bæredygtighed over for sine ansatte, og at den muligvis belønner folk for at vælge bæredygtige løsninger, som de for eksempel har gjort her med elcykler. Når det gælder kundeorienterede services, er det vigtigt, at banken anvender selvbetjeningsløsninger, når det er muligt, og at den ikke tilbyder kunderne papirbaserede løsninger. På længere sigt kunne man også erstatte plastikkortene helt med digitale løsninger. Derudover er det positivt, når bankerne tilbyder bedre priser og lånevilkår i forbindelse med køb af elbiler, varmepumper og efterisolering. Og så skal profilen og kommunikationen selvfølgelig afspejle, at de sætter bæredygtighed i højsædet, siger Auglend.
Emil Blomqvist fra Västerås i Sverige mener også, at bæredygtighed skal være en integreret del af alle bankens aktiviteter.
Jeg synes kommunikationen er en vigtig del af Bank Norwegians arbejde med bæredygtighed. Dels i forhold til hvad banken gør for at blive mere bæredygtig, både socialt og miljømæssigt, men også i forhold til hvad kunderne kan opnå ved at bruge bankens service. Banken fungerer som mellemled i næsten alle transaktioner, og det giver mulighed for at påvirke kunderne på en måde, som andre ikke kan. Hvis man for eksempel opgjorde klimabelastningen ved det enkelte køb, så tror jeg kunderne ville blive mere miljøbevidste, siger Blomqvist.